Närläsning av novellinledningar
En uppskattad novelluppgift som gör eleverna nyfikna på novellerna och som öppnar för spännande dialoger i klassrummet. Novellerna kan lätt bytas ut för att passa just din elevgrupp och din undervisning.
De här nio novellerna är med i uppgiften:
1.Revanschen av Hans-Erik Engkvist
2. Förvandlingen av Franz Kafka
3. 19 år av Kristina Sandström, gymnasieelev
4, Att andas av Alexander Solzjenitsyn
5.Gåtan av Collen Lindsey
6. Bröllop av Jonas Karlsson
7.Tre bokstäver av Mahmud Alganadi, gymnasieelev
8. Martin av Cilla Neuman
9. Nani av Azvedo Osvaldo
Förslag på frågor: samtalsfragor-till-novelluppgiften
Inledningar till novellerna finns här:
novellinledningar
Förslag till arbetsgång:
1.Läraren läser alla novellinledningar högt för klassen.
2. Elevernas läser om inledningarna tyst för sig själva.De väljer ut den inledning som de tycker bäst om och skriver ner sin motivering.
3. Läraren delar in klassen i grupper 4-5 elever. I gruppen får eleverna berätta för varandra vilken novellinledning som de valt och varför de valt just den.
4. På tavlan finns siffrorna 1-9. Nu får varje elev berätta vilken novellinledning som de valt. Den novellinledning som fått mest röster blir vinnare.
5. Nu får eleverna veta att det finns två noveller som är skrivna av gymnasieelever.
De ska gruppvis resonera sig fram till vilka noveller som de tror är skrivna av gymnasielever.
6. Eleverna får veta att en novell är skriven av en nobelpristagare. De ska gruppvis
resonera sig fram till vilken novell det är.
7.Elevernas gruppvisa resonemang kring fråga 5 och 6 lyfts i helklass. Deras förslag skrivs upp på tavlan vid respektive novellnummer. Efter att alla grupper har redovisat sina svar får de veta de rätta svaren och vad alla noveller heter.
8. Eleverna brukar vara positiva till fortsatt läsning av en/flera av novellerna efter denna novellingång.
Vilket spännande upplägg! Vilken elevgrupp passar den bäst till? Ungefär hur lång tid arbetar ni med detta?
Har använt Nio noveller- nio novellinledningar både på Språkintroduktionen och på litteraturkursen. Det har tagit mellan en till två timmar att genomföra. Tidsåtgången beror på hur stor elevgruppen är och hur djupa diskussioner det blir. Upplägget går att använda i alla elevgrupper det är bara att anpassa svårighetsgraden på novellerna så att de passar för den elevgrupp som är aktuell.