Förra läsårets gemensamma läsning av Silvervägen:
1. Under läsningens gång så varvade vi muntliga diskussioner och fyrhörningar med kortskrivande. Förslag på fyrhörning efter några inledande kapitel:
Vilken av karaktärerna tycker du hittills har varit mest intressant att läsa om? Vem tycker du hittills verka mest ”skum”, misstänkt? En namngiven karaktär i tre olika hörn och ett eget förslag i den fjärde. Först småpratar varje hörn om varför de valt just det hörnet och sen lyssnar man på de övriga.
Allteftersom kan flera fyrhörningar läggas in när det passar. Dessa fungerar bra som igångsättning då alla kan få ta ställning, motivera, förklara eller bara kommentera delar av innehållet.
2. Boksamtal efter avslutad läsning. Ytterligare frågor kom naturligtvis upp under samtal, eleverna formulerade en del egna frågor men vi hade några avslutande som vi jobbade med i grupp och sedan gemensamt.
3. Skrivuppgift med tanke på det kommande NP i svenska för åk.1. Jag valde temat ”Ensamhet” eftersom det var något vi inte hade diskuterat så mycket i boksamtalen. På så sätt fick eleverna koppla skrivuppgiften till romanen de nyss läst.