Här kommer en topp-tio lista på mycket fina lättlästa böcker, riktiga guldkorn, som alltid fungerar utmärkt som individuell läsning men framför allt som gemensam läsning.
Kärlek mellan två stränder (Zohar, Spånberg) – ett absolut guldkorn! Fungerar i alla grupper med alla typer av elever. Använder de två frågorna som finns på bokens baksida (Kan en människa kalla flera platser för sitt hem? Kan en människa känna äkta kärlek för fler än en?) som introduktion och individuellt loggskrivande. Eleverna blir alltid lika engagerade och positiva till boken. Den har så många bottnar att diskutera och fördjupa sig i och ett fantastiskt bildspråk!
Syndabock (Kenrick) – en högaktuell bok som handlar om att muslimer allt oftare blir utpekade som terrorister. Fördomar och grupptryck är brännheta ämnen som engagerar eleverna. En kille som aldrig läst en bok och hade ett stort läsmotstånd frågade om han kunde få behålla boken och läsa den igen. Högre betyg kan en bok knappast få!
Ett hjärta av guld (Storck) – handlar om hur en flicka känner sig sviken av sin mamma och ställer sig frågan var går gränsen för att förlåta? Mammor som sviker och inte alltid orkar är ett relativt ovanligt ämne inom ungdomslitteratur. Många unga möter i verkligheten och i böcker den frånvarande pappan men den närvarande mamman. Här omkullkastas den bilden och ger intressanta diskussioner!
Farligt besök (Storck) – en spännande kriminalberättelse som även tar upp frågan om en tjej och en kille ”bara” kan vara kompisar. Vem är Matti? Varför uppträder han som han gör? Ett slags detektivläsning där lässtrategierna blir tydliga att arbeta med i en spännande kontext. Metoden sitting drama (under metodtips/Gott och blandat) blir ett utmärkt komplement till frågor som eleverna ofta får under läsningen. Det blir också kunskap i det svenska rättsväsendet i ”lightversion”.
Milos flykt (Storck) – en bok med hög igenkänningsfaktor för många elever på Språkintroduktionen. En kille som är på flykt och väntar på beskedet om att få stanna eller bli utvisad. Flykt, gömd, rädsla, vänskap och lycka är några ämnen som finns med. Milos flykt ingår i en trilogi där fortsättningarna heter Stanna Milo! och Du klarar det Milo! Alltid tacksamt när det finns en serie för då kan elever som verkligen blir gripna av den första boken läsa resterande som individuell läsning.
Låt tistlarna brinna (Kemal) – en mycket fin bearbetning av Kemals originalversion. En ung pojke som gör revolt mot förtrycket samtidigt som han kämpar för sin kärlek.
Det går an (Almqvist) – en annan mycket fin bearbetning av Almqvist klassiker. En fördel med LL-böcker däribland denna är att de ofta är skrivna i dialoger som ger möjlighet för eleverna att spela teater men också skriva egna dialoger där boken då kan fungera som modelltexter. Ytterligare tips på hur det går att arbeta med boken får du om du söker på titeln i sökrutan alternativt under Litteratur/lättlästa böcker.
Stjärnlösa nätter (Asaad) – är en fin bearbetningen av succéromanen med samma titel. Fungerar utmärkt som komplement till originalet om det finns elever som behöver mer lättlästa böcker. Sök på Stjärnlösa nätter om du vill få mer tips på hur du kan jobba med denna.
Poeten i glasburen (Nilsson) – handlar om Mahad som arbetar som spärrvakt men drömmer om ett liv som poet och en kvinna att dela sitt liv med. Ämnen som språkets betydelse, utanförskap och drömmar ger intressanta diskussioner. Att parallellt arbeta med elevernas egna poesiskrivande brukar bli framgångsrikt. Det finns också en fortsättning, Poeten och kärleken, för alla elever som vill få svar på frågorna som lämnas öppna i den första boken.
Nästan som Zlatan (Nilsson) – Johanna Nilsson har skrivit två fina LL-böcker som heter Nästan som Zlatan och Kanske som Zlatan. Bara namnet Zlatan väcker intresse framför allt hos killarna. Böcker handlar dock om mer än bara fotboll då det också tar upp dyslexi, kärlek på avstånd och drömmar. Eleverna brukar få frågan Vem kan hjälpa Johan? och rangordna de personerna utifrån ansvar vilket ger stort engagemang som sedan kan leda till frågan Vem kan hjälpa dig att nå ditt mål? Eleverna brukar få ge tips på en ny titel och då blir det också fokus på skillnaden mellan de två titlarna; nästan och kanske som ger fina språkliga diskussioner.