Facklitteratur som ger oss stöd, kunskap och inspiration i vår undervisning:
Mary Ingemansson: Lärande genom skönlitteratur Djupläsning,förståelse,kunskap
Christina Olin-Scheller (red.),Michael Tengberg (red.) : Läsa mellan raderna
Redaktörer Berit Lundgren och Ulla Damber: Critical literacy i svensk klassrumskontext
Kerstin Bergman och Sara Kärrholm: Kriminallitteratur
Anna Kaya : Att undervisa nyanlända
Louise M Rosenblatt: Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa
Aidan Chambers:Böcker inom och omkring oss
Gunilla Molloy: När pojkar läser och skriver, Reflekterande läsning och skrivning, I Mångfaldens klassrum
Michael Tengberg: Samtalets möjligheter, Svensk forskning om läsning och läsundervisning
Astrid Roe: Läsdidaktik
Birgitta Bommarco, Suzanne Parmenius Swärd: Läsning,skrivande,samtal: textarbete på gymnasiet
Britta Stensson: Läsa mellan raderna-strategier för en tolkande litteraturundervisning
Sammanställning av Ulla Dambers avhandling ”Reading for life”
Ulla Damber har i sin avhandling närstuderat undervisningen i de åtta klasser (åk3) i Stockholm som hade toppresultat på läsförståelsetest trots att de låg i socioekonomiskt utsatta områden. I de klassrummen bedriver lärarna en framgångsrik undervisning och lyckas väl med sitt kompensatoriska uppdrag.
Här är en sammanställning av Ulla Dambers avhandling som jag kallar för
Gemensamma nämnare för högpresterande klasser i socioekonomiska
utsatta bostadsområden. Ulla Damber har tittat på den och tycker att den stämmer överens med forskningsresultaten:
sammanstallning-av-ulla-dambers-avhandling-reading-for-life
Olin – Scheller, Wikström: Författande fans
Alberto Manguel: En historia om läsning