Silvervägen av Stina Jackson är en spänningsroman som utspelar sig i det fiktiva Glimmersträsk i Västerbotten. Idén till romanen säger författaren att hon fått från den så kallade Highway of tears i Canada, där flera kvinnor har försvunnit spårlöst de senaste 40 åren. I Jacksons roman är det Lina, Lelles 17-åriga dotter, som försvunnit för tre år sedan och Lelles vardag består bokstavligen av att leta efter henne längs efter och i närheten av Silvervägen. Meja, en annan 17-åring, kommer till orten med sin mamma och deras levnadsöden – tillsammans med flera andra – korsas och ställs på prov när ytterligare en tjej från trakten försvinner. Miljöer och karaktärer från norra Sveriges inland fascinerar läsaren boken igenom och blir aldrig förutsägbara eller stereotypiska. Att denna titel i skrivande stund ligger etta på pockettoppen är inte svårt att förstå!
Jag har jobbat med Silvervägen i åk.2 på SA men den verkar fungera bra i olika årskurser på olika slags program och för både tjejer och killar. Några förslag på hur man kan jobba med den finns i länken.
Den här romanen låter som ett spännande inslag i undervisningen? Får man fråga hur ni arbetar med den?
Hej Christian,
Silvervägen har blivit en succé på så sätt att alla i klassen (åk.2 på gy) gillar innehållet, stilen, karaktärerna och hela dispositionen. Vi har haft två boksamtal hittills och vi kommer att ha ett avslutande på tisdag när alla ska ha läst ut den. Efter halva boken hade några i klassen redan läst ut hela och då la vi in en liten skrivövning. De valde mellan att skriva en prolog, en epilog (bara om de hade läst ut hela) eller ett extra kapitel eller scen. Detta gjorde vi under en lektion så texterna skulle inte vara längre än 400-600 ord. Detta tyckte eleverna var en kul övning och ett bra tillfälle att få skriva lite skönlitterärt men utifrån en roman som ”ram”. Jag ska lägga ut boksamtalsfrågorna till veckan då vi har haft alla tre tillfällen.
Det låter ju verkligen lovande! Jag tycker ni generellt har mycket matnyttigt och spännande på denna sida, som jag ”ramlade över” av en slump. Silvervägen ska jag ge mig i kast med i helgen. Jag tror den kan passa även mina vuxenelever. Ska bli kul att läsa boksamtalsfrågorna.
Bättre sent än aldrig! Nu har jag lagt in den arbetsgång vi hade med Silvervägen. Utvärderingarna visade att alla gillade både boken och arbetssättet, vilket känns kul. Hälsningar från ett snöigt Luleå!
/Maria