Ett läsår bestod stor del av min undervisning av stöd till olika elever, enskilt eller i grupp. En elev berättade redan första lektionen att hen hatade att läsa och aldrig läst en hel bok under grundskolan. Efter desperat bokletande föreslog jag Cecilia Lidbecks Under ytan. En mycket skeptisk och tvekande elev tog emot boken. Jag började högläsa och för varje person/viktig händelse stannade vi upp och arbetade med tankekarta. Sakta väcktes elevens nyfikenhet och en bit in i boken sa eleven en dag: ”Vi läser för sakta i skolan. Jag vill läsa mer. Jag tar hem boken” Eleven avslutade boken på egen hand och jag glömmer aldrig när jag mötte hen i korridoren. ”Fan jag har läst ut min första bok. Trodde jag aldrig”. Den stolta glädjefyllda blick som mötte mig plockar jag ibland fram efter mindre lyckade lektioner. Vi lärare behöver guldkorn att samla på!
Under ytan är en enklare ungdomsbok som passar för läsovana elever som behöver få lyckas eller för nyanlända ungdomar som inte kommit så långt i språket, men ändå passerat lättlästa böcker. Under ytan handlar om Suss; en rätt vanlig tjej på högstadet. På ytan är hon lagom söt, duktig och populär. Men egentligen är hon en helt annan under ytan. Hon möter Henke; tuff, snygg och farlig, men som bär på en hemlighet. Den rosaröda kärleken blandas med den svartaste förtvivlan och osäkerheten.
en-viktig-karaktar-i-under-ytan
Vilken solskenshistoria! Och så sant, små guldkorn kan man aldrig få för många av! Brukar också använda mig av tankekartor för att bearbeta och reda ut i samband med högläsning och då utgår jag från de vanligaste frågeorden. Jag upplever dock att strukturen på tankekartorna ibland blir lite röriga och ”Kurt Olsson-iga”. Hur brukar du lägga upp dina tankekartor?